Gyökérkezelés Budapest

Cikkünkben bemutatjuk a gyökérkezelés jelentését, jelentőségét, szükségességét. Emellett bemutatjuk hogyan és miért alakulhat ki olyan állapot amikor gyökérkezelés a megfelelő megoldás. Ezen kívül ismertetjük a gyökérkezelés menetét lépésről lépésre.

Gyökérkezelés bevezető

Gyökérkezelés - Fog felépítése - Fogorvos BudapestMielőtt rátérnénk a gyökérkezelés fogalmára, feltétlenül meg kell ismernünk a fog felépítését és tulajdonságait.

Sokan nem is gondolnák, de a fognak saját keringése, anyagcseréje van, sőt idegszálakat is tartalmaznak.

A fog külsejét a nagyon kemény zománc védi, majd következik a kevésbé kemény dentin, alattuk pedig a plupa található, mely egy lágy szövet, mely kötőszöveteket, ereket, és idegeket tartalmaz. Itt zajlik a fog anyagcseréje, és keringése. Érdekesség azonban, hogy a kifejlődött fogaknak már nincsen feltétlen szükségük plumpára, annak hiánya mellett is a szájban maradnak, és teljes értékűen funkcionálnak, hiszen a fogat az azt körülvevő csontszövet megtartja.

A plupa és a benne található idegek, erek bizonyos esetekben( pl.: ütés, koronatörés, mély fogszuvasodás) begyulladhatnak, ezt nevezzük fogbélgyulladásnak. A fogbélgyulladás az esetek nagy részében komoly fájdalommal jár, a fog belsejében található élő szövetek is elpusztulhatnak. Ekkora van szükség a gyökérkezelésre, ami azt jelenti, hogy a fog belső részét teljesen meg kell tisztítani, majd betömni.

Gyökérkezelés fogalma

A gyökérkezelés során tehát a fogbélüreg azaz a plupa tartalma eltávolításra kerül, ezt a területet sterillé teszik, majd a tartós zárás érdekében egy speciális anyaggal betömik, “feltöltik” a megtisztított fogüreget. A gyökérkezelés nem érinti a kemény, a fog külsejét képző zománcot, így a fog sem esztétikailag sem funkcionálisan nem változik a folyamat végeztével, mindössze a fájdalom szűnik meg. A gyökérkezelést endodonciai kezelésnek is nevezzük, és ez manapság a leggyakrabban alkalmazott fogmegtartó kezelés.

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

Gyökérkezelésre akkor van szükség, amikor a fog belsejébe baktérium kerül és a fogbél begyullad. A gyökércsatornába került baktériumok elkezdik roncsolni az élő szöveteket, ez erős fájdalommal járhat. A fertőzött területeket, beleértve a beltartalmat és a csatornafalakat el kell távolítani, hogy megóvjuk a fogat a további roncsolódástól.

Néhány példa, mely a fogbelső begyulladását eredményezheti:

• repedés
  • mély fogszuvasodás
  • baleset során bekövetkezett sérülés
  • ínysorvadás
  • hő és kémiai ingerek
  • fogkorona törése

Nagyon fontos, hogyha a begyulladt fogbelső kezeletlen marad, komoly szövődményei lehetnek, továbbterjedhet erősödő fájdalomhoz, gyulladáshoz és az állkapocscsont rongálódásához is vezethet! Ezért fontos, hogy mindenképpen kezelve legyen.

Gyökérkezelés menete

Leírásunk ezen részében a gyökérkezelés menetét, lépéseit ismertetjük.

1. A gyökérkezelés első lépésében a megbeszélt időpontban röntgenfelvételt készítünk a fogról, melyet orvosaink kielemeznek, legfőképpen a gyökércsatornák állapotát vizsgálják. (gyökércsatornák száma, állapota, lefutása stb.)
  2. A második lépés a fog épségének megállapítása, nem mindegy ugyanis, hogy élő vagy már elhalt fogon kell végrehajtani a gyökérkezelést.
  3. A gyökérkezelés harmadik lépése az érzéstelenítés, mely előtt az adott fog környékét minden esetben egy speciális zsibbasztózselével vonunk be. Ha a plupa állapota gyulladt, akkor egy gyógyszeres töméssel lezárjuk a plupát, csökkentve a gyulladást. A gyökérkezelés ebben az esetben csak a következő alkalommal történik.
  4. A negyedik lépés a gyökérkezelés előtt, hogy a gyökércsatornákat kiszárítsuk, abban az esetben ha csak egy gyökércsatornával rendelkezik a fog, ez egy alaklom alatt egyszerűbben megoldható.
  5. A gyökérkezelést megelőzően eltávolítjuk a fog szuvas részét, a megfelelő üreg kialakítása után a plupa, azaz a fogbelső “kamra” megnyitásra kerül.
  6. A hatodik lépésben megkeressük a gyökércsatorna bemeneti nyílását, majd a plupa eltávolításra kerül.
  7. Megállapítjuk a gyökércsatorna hosszát röntgen vagy egy speciális elektronikus bemérőeszköz segítségével.
  8. A gyökércsatorna hosszának megállapítása után fertőtlenítjük és megtisztítjuk, illetve kitágítjuk a gyökércsatornát.
  9. Steril papírszálakkal kiszárítjuk a megtisztított és fertőtlenített gyökércsatornákat . Ha a gyökércsúcson túlra terjedne a gyulladás, akkor a gyökérkezelés nem folytatható a gyulladás megszűnéséig, így ismételten gyógyszeres tömést kell alkalmazni, és egy későbbi időpontban folytatni a gyökérkezelést.
  10. Ha a szárítás megtörtént, polimer gyökértömést alkalmazunk (természetes alapanyagú), mely gátolja a baktériumok szaporodását antibakteriális hatása révén. A tömésnek hermetikusan lezártnak kell lennie, ennek érdekében egy speciális technikát alkalmazunk.
  11. A gyökérkezelés utolsó lépése a kontroll, ami egy újabb röntgenfelvételt jelent, melyet a gyökérkezelés után elkészítünk és elemzünk.

Gyökérkezelés – Videó

Bemutató videó a gyökérkezelés folyamatáról.

Akiknek a  gyökérkezelés elvégezhető – nem vehető el

Gyökérkezelés biztonságosan elvégezhető kismamáknak, az érzéstelenítés során használt érzéstelenítőtől sem kell aggódni ez esetben.

Nem végezhető el a következő esetekben:

• Súlyos betegség fennállása
  • Gyökértörés esetén
  • Túl sok hiányzó fog, amikor a fog gyökérkezelés után nem állítható helyre
  • Erős fogágybetegségek, amikor a fogak tartószerkezete meggyengül (Először ezt kell orvosolni)
  • Nagyon rossz szájhigiénia

A gyökérkezelés célja

• Gyökérkezelés egészséges fogA gyökérkezelés esetében a saját, eredeti fog megtartása a cél, hogy ne kelljen kihúzni a fogat, hanem mind esztétikailag mind funkcionálisan működjön a továbbiakban. A gyökérkezelés azért fontos, hogy a gyulladás ne terjedjen tovább.
  • Ha a fogak érzékenyek ráharapásra, nyomásra, rágásra, esetleg folyamatos fájdalmat érzünk, a gyökérkezeléssel ez az esetek nagy részében megszüntethető sőt az eredeti, saját fogunk megtartásai is lehetséges.
  • Fertőzések gyulladás továbbterjedésének és erősödésének megszüntetése. Fontos, hogy a gyulladt, fertőzött fogat minél előbb kezeljük, ugyanis ennek hiányában komoly szövődményekre, erősödő fájdalomra és további betegségekre számíthatunk.

Gyökérkezelés után

A gyökérkezelés után, a zsibbasztó és az érzéstelenítő hatásának elmúlásával enyhe, nem túl erős fájdalmat érezhetünk 1-2 napig, ez viszont teljesen meg fog szűnni. Amennyiben nem így történik, és továbbra is fájdalmat érezne, mindenképpen forduljon kezelőorvosához!

A gyökér kezelt fogak esetében ajánlott fél évente kontrollvizsgálatra menni.

A gyökérkezelésen átesett fogak helyreállítása

Gyökérkezelés fogkoronaA gyökérkezelt fogak esetén a plupa eltávolításra került, mivel a keringés és az anyagcsere megszűnik a fogban, ezért annak törékenységi mutatója megnő, azaz a gyökérkezelt fogainkra jobban kell vigyázni. A plupával együtt eltávolított receptorok már nem érzékelik a fogra eső terhelés mértékét, ezért a fog rágás közben túlterhelődhet, hiszen a receptoroknak köszönhető “automatikus” szájnyitási reflex megszűnik így fogtörés következhet be. A kezelt fogak védőmechanizmusa is megszűnik, ezért a gyökérkezelt fogakkal másképpen kell bánni.

A gyökérkezelt fogak helyreállítása függ a fog helyzetétől, a páciens igényeitől és a korona épségétől.

A helyreállítás során a következőkre törekszünk: korona törésének megóvása, hibátlan esztétika, funkcionalitásban való megegyezés, gyökércsatorna teljes zártsága.

Gyökérkezelésen átesett fogak helyreállításának lehetőségei

Kismértékű anyaghiány esetén:

Kismértékű anyaghiány esetén “direkt módszert” alkalmazunk, ez esetben a hiány csak a fogfelszínt érinti.

Nagymértékű anyaghiány esetén:

A restauráció fogtechnikai laborban készül, “indirekt módszer”.

Indirekt restauráció fajtái

Ha nagymértékű az anyagveszteség a betét rögzítésére nincs lehetőség, ilyenkor indirekt megoldásokat kell alkalmazni.

3 fajtája létezik:

1. Fémvázas
  2. Kerámia
  3. Arany inlay/onlay

A kerámia korona csonk kompozittal kerül felépítésre a megfelelő megtámasztás érdekében, ha a fogkorona teljesen hiányzik, gyökércsapokat kell alkalmazni, melyeket a gyökércsatornákban helyezünk el. A gyökércsapok a kerámia kerámiakorona stabilitására és megtartására szolgál.

Gyökérkezelés – gyakori kérdések

• A gyökérkezelés fájdalmas?
    Nem, a gyökérkezelés teljesen fájdalommentes, érzéstelenítőt használunk, szinte észre sem fogja venni. A gyökérkezelés után még 1-2 napig érezhetünk gyenge fájdalmat a baktériumok pusztulásának köszönhetően.
  • Tényleg könnyebben törik a fog gyökérkezelés után?
    Igen, de ez nem a gyökérkezelés miatt van, hanem mert az elhalt és már kezelt fogban megszűnik a keringés, ezért idővel kiszárad. A törés megelőzésére a lyukas és kezelt fogat megszilárdítjuk kerámiakorona segítségével.
  • A gyökérkezelt fog az egész test egészségére befolyással van?
    Nem, viszont ha nem kezeljük időben, akkor a begyulladt állcsont súlyos problémákhoz vezethet.
  • A gyökér kezelt fog már nem él?
    Bizonyos értelemben nem, hiszen a fog belső keringése, anyagcseréje megszűnik. Ennek ellenére a fog környezete továbbra is él, és támogatja a kezelt fogat, így annak stabilitása, kinézete nem igazán változik.

Ha Önnek gyökérkezelésre van szüksége, vegye fel velünk a kapcsolatot, ingyenes konzultáció, fogorvos Budapest.

A cikket fogorvosunk, Budapest Károly írta.